Tytuł:
Antyk w malarstwie
Autor:
Bożena Fabiani
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok
wydania: 2017
Liczba
stron: 332
Opis:
Antyk
w malarstwie to kolejna publikacja Bożeny Fabiani. Autorka tym razem sięga do
tradycji mitologicznej w europejskiej sztuce nowożytnej. Przybliża dorobek
kultury klasycznej na przykładach malarstwa, a niekiedy także rzeźby. Pokazuje
trwałość tradycji, ciągłość wątków, które trafiły do sztuki głównie w okresie
renesansu i zadomowiły się w niej na kilka następnych wieków. Autorka skupia
się na objaśnieniu tego, co przedstawiają dzieła, jednak nie pomija także
samych artystów, którzy je tworzyli. Wszystko po to, by ocalić choć cząstkę
światowego dorobku malarstwa – bez znajomości mitologii nie można bowiem
zrozumieć tysięcy obrazów wchodzących w skład kanonu sztuki europejskiej.
Poza
śledzeniem tradycji mitologicznej w sztuce nowożytnej autorka opowiada także o
zabytkach pompejańskich oraz kulturze antycznej na wyspie Capri – rozdziały im
poświęcone mogą posłużyć Czytelnikom jako krótkie przewodniki po tych
miejscach. Epilog z kolei stanowi wspomnienie zmarłego niedawno Igora Mitoraja,
polskiego rzeźbiarza światowej sławy, który zaszczycił autorkę swoją przyjaźnią
i przekonał ją do sztuki współczesnej, czerpiącej piękno z odległej
przeszłości.
Recenzja:
Jakiś czas temu recenzowałam dla was książkę Bożeny Fabiani o
starotestamentowym malarstwie (klik). Autorka nie próżnuje, bo niedawno ukazała
się kolejna jej publikacja. Tym razem o antyku w malarstwie.
Książkę rozpoczyna wstęp, w którym autorka zaznacza, że ta pozycja różni
się od poprzednich gawęd o sztuce tym, że o artystach opowiada jedynie przy
okazji. I faktycznie na pierwszy plan wysuwają się tu mitologiczne historie,
która są przytaczane jako kontekst do interpretowanych obrazów i rzeźb (te
ostatnie zważywszy na tytuł pojawiają się oczywiście sporadycznie).
Siłą żeby Bożeny Fabiani była zmuszona do dokonania wyboru – mitologia jest
bardzo obszerna i niepodobna opowiedzieć o wszystkim. Za klucz posłużył jej
starożytny poemat Owidiusza, z którego wybrała garść mitów najbardziej
popularnych w ikonografii. Zaczęła jednak od opowiedzenia o tym jak tendencje
klasycystyczne zmieniały się na przestrzeni wieków – od XV do XXI. Potem,
poczynając od przedstawień mitów o początkach świata, poprowadziła nas przez
kolejne mity i ich artystyczne wyobrażenia. Przedstawiła zatem historie bogów
olimpijskich – Zeusa, Afrodyty, Ateny czy Hefajstosa, ale i pomniejszych
postaci mitologicznych, których jednak chętnie uwieczniano na płótnie – jak Orfeusza
i Eurydykę, Narcyza czy Tantala.
Na końcu książki znajduje się epilog, który został poświęcony zmarłemu w 2014 roku przyjacielowi autorki,
polskiemu rzeźbiarzowi Igorowi Mitorajowi. W książce znalazły się między innymi
zdjęcia jego dzieł, które można zobaczyć w Pompejach (ale żeby to zrobić, nie trzeba jechać tak daleko – jedna z jego rzeźb znajduje się też na rynku w Krakowie).
Publikacja ma również dwa aneksy – przewodnik po Pompejach i Capri. Ten o
Pompejach powstał, bo po ruinach mogą oprowadzać jedynie miejscowi przewodnicy,
co rodzi problem dla osób nieznających języka. Oba aneksy są urozmaicone
zdjęciami.
źródło |
Przy okazji recenzowania książki Stary
Testament w malarstwie narzekałam na czarno-białe reprodukcje. W tej
publikacji na szczęście wszystkie są kolorowe i w dobrej jakości. Autorka
wybrała zarówno bardzo znane obrazy, jak i mniej popularne, więc dla wszystkich
miłośników antycznej sztuki będzie to świetna pozycja. Polecam miłośnikom
autorki i amatorom malarstwa!
Książkę
dostałam od Wydawnictwa Naukowego PWN
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz