wtorek, 23 maja 2017

Bożena Fabiani - "Antyk w malarstwie"


Tytuł: Antyk w malarstwie
Autor: Bożena Fabiani
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 332

Opis:
Antyk w malarstwie to kolejna publikacja Bożeny Fabiani. Autorka tym razem sięga do tradycji mitologicznej w europejskiej sztuce nowożytnej. Przybliża dorobek kultury klasycznej na przykładach malarstwa, a niekiedy także rzeźby. Pokazuje trwałość tradycji, ciągłość wątków, które trafiły do sztuki głównie w okresie renesansu i zadomowiły się w niej na kilka następnych wieków. Autorka skupia się na objaśnieniu tego, co przedstawiają dzieła, jednak nie pomija także samych artystów, którzy je tworzyli. Wszystko po to, by ocalić choć cząstkę światowego dorobku malarstwa – bez znajomości mitologii nie można bowiem zrozumieć tysięcy obrazów wchodzących w skład kanonu sztuki europejskiej.
Poza śledzeniem tradycji mitologicznej w sztuce nowożytnej autorka opowiada także o zabytkach pompejańskich oraz kulturze antycznej na wyspie Capri – rozdziały im poświęcone mogą posłużyć Czytelnikom jako krótkie przewodniki po tych miejscach. Epilog z kolei stanowi wspomnienie zmarłego niedawno Igora Mitoraja, polskiego rzeźbiarza światowej sławy, który zaszczycił autorkę swoją przyjaźnią i przekonał ją do sztuki współczesnej, czerpiącej piękno z odległej przeszłości.

Recenzja:
Jakiś czas temu recenzowałam dla was książkę Bożeny Fabiani o starotestamentowym malarstwie (klik). Autorka nie próżnuje, bo niedawno ukazała się kolejna jej publikacja. Tym razem o antyku w malarstwie.
Książkę rozpoczyna wstęp, w którym autorka zaznacza, że ta pozycja różni się od poprzednich gawęd o sztuce tym, że o artystach opowiada jedynie przy okazji. I faktycznie na pierwszy plan wysuwają się tu mitologiczne historie, która są przytaczane jako kontekst do interpretowanych obrazów i rzeźb (te ostatnie zważywszy na tytuł pojawiają się oczywiście sporadycznie).
Siłą żeby Bożeny Fabiani była zmuszona do dokonania wyboru – mitologia jest bardzo obszerna i niepodobna opowiedzieć o wszystkim. Za klucz posłużył jej starożytny poemat Owidiusza, z którego wybrała garść mitów najbardziej popularnych w ikonografii. Zaczęła jednak od opowiedzenia o tym jak tendencje klasycystyczne zmieniały się na przestrzeni wieków – od XV do XXI. Potem, poczynając od przedstawień mitów o początkach świata, poprowadziła nas przez kolejne mity i ich artystyczne wyobrażenia. Przedstawiła zatem historie bogów olimpijskich – Zeusa, Afrodyty, Ateny czy Hefajstosa, ale i pomniejszych postaci mitologicznych, których jednak chętnie uwieczniano na płótnie – jak Orfeusza i Eurydykę, Narcyza czy Tantala.
Na końcu książki znajduje się epilog, który został poświęcony zmarłemu w 2014 roku przyjacielowi autorki, polskiemu rzeźbiarzowi Igorowi Mitorajowi. W książce znalazły się między innymi zdjęcia jego dzieł, które można zobaczyć w Pompejach (ale żeby to zrobić, nie trzeba jechać tak daleko – jedna z jego rzeźb znajduje się też na rynku w Krakowie).

źródło
Publikacja ma również dwa aneksy – przewodnik po Pompejach i Capri. Ten o Pompejach powstał, bo po ruinach mogą oprowadzać jedynie miejscowi przewodnicy, co rodzi problem dla osób nieznających języka. Oba aneksy są urozmaicone zdjęciami.
Przy okazji recenzowania książki Stary Testament w malarstwie narzekałam na czarno-białe reprodukcje. W tej publikacji na szczęście wszystkie są kolorowe i w dobrej jakości. Autorka wybrała zarówno bardzo znane obrazy, jak i mniej popularne, więc dla wszystkich miłośników antycznej sztuki będzie to świetna pozycja. Polecam miłośnikom autorki i amatorom malarstwa!


Książkę dostałam od Wydawnictwa Naukowego PWN

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz